Búsqueda avanzada


Área de conocimiento




42 resultados, página 1 de 5

Estrés académico en estudiantes de enfermería

KARLA VERONICA CASTILLO RÁBAGO (2023, [Tesis de maestría])

El estrés en los estudiantes de educación superior repercute a nivel físico,

emocional y psicológico de cada uno de estos, afectando su salud y rendimiento

académico. Objetivo: Analizar el nivel de estrés académico en los estudiantes de la

facultad de enfermería. Metodología: estudio cuantitativo, transversal,

observacional, analítico. Se utilizó el inventario SISCO, ya que permite identificar el estrés

en estudiantes de educación superior y posgrado. Se aplicó el inventario SISCO a 124

alumnos de primero al séptimo semestre del programa de licenciatura en

enfermería. Resultados: El nivel de estrés en el total de la población fue moderado

en un 58% y profundo en un 40%. El 95.16% manifestó momentos de preocupación

durante el semestre. El sexo femenino muestra mayores niveles de estrés. Los

estresores más frecuentes son los relacionados con las tareas y el tiempo (24%). El

uso de estrategias de afrontamiento es bajo (13.71%). Conclusiones: Los niveles

de estrés son elevados, pero podrían disminuir si los estudiantes utilizaran con

mayor frecuencia estrategias de afrontamiento del estrés de manera consciente.

Stress in higher education students affects the physical, emotional and psychological

level of each one of them, affecting their health and academic performance.

Objective: To analyze the level of academic stress in nursing students.

Methodology: quantitative, cross-sectional, observational, analytical study. The

SISCO inventory was applied to 124 students from the first to the seventh semester

of the nursing degree program. Results: The level of stress in the total population

was moderate in 58% and deep in 40%. 95.16% expressed moments of concern

during the semester. The female sex shows higher levels of stress. The most

frequent stressors are those related to tasks and time (24%). The use of coping

strategies is low (13.71%). Conclusions: Stress levels are high, but could decrease

if students consciously use stress coping strategies more frequently.

MEDICINA Y CIENCIAS DE LA SALUD CIENCIAS MÉDICAS nivel de estrés académico; estudiantes universitarios; estresores; síntomas; afrontamiento. academic stress level; University students; stressors; symptoms; coping.

Análisis de las conexiones matemáticas en la enseñanza y aprendizaje de la derivada basado en un networking of theories entre la Teoría de las conexiones y el Enfoque ontosemiótico.

CAMILO ANDRES RODRIGUEZ NIETO (2021, [Tesis de doctorado])

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología No. 602990

In research in Mathematics Education, models have been reported to analyze mathematical connections in which specific connection categories are considered. In the literature, it was identified that the most used model is the Businskas with contributions from other researchers. However, the problem refers to the fact that some categories of connections limit the analysis of mathematical activity and, therefore, the research suggests that the established categories are validated and, if possible, new categories of connections are reported. Other investigations focused on exploring mathematical connections and understanding the derivative reveal that high school students, pre-service teachers, and some in-service mathematics teachers have difficulty connecting multiple representations of the derivative (e.g., algebraic, or symbolic, verbal, graphic, tabular) and establish connections between partial meanings about this concept.

Networking of theories Mathematical connections Onto-semiotic approach semiotic function derivative teacher students HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA PEDAGOGÍA TEORÍA Y MÉTODOS EDUCATIVOS TEORÍAS EDUCATIVAS

Los jóvenes mexicanos y sus construcciones relacionadas con los roles de género

Mexican university students’ perceptions about gender roles

CLAUDIA ALEJANDRA HERNANDEZ HERRERA (2019, [Artículo])

El objetivo del artículo fue estudiar la percepción que tienen universitarios mexicanos acerca de los roles de género en el hogar y el mercado de trabajo. Lo anterior se realizó a través de la construcción de un cuestionario con escalas tipo Likert. Este es un estudio transversal con una muestra de 1408 estudiantes, donde se llevó a cabo el análisis factorial y modelos lineales generalizados. Se obtuvieron cuatro factores: 1) las mujeres y e ltrabajo doméstico, 2) los hombres y la familia, 3) el mercado de trabajo y 4) el cuidado y educación de los hijos. Se concluye que las instituciones de educación deberían comprometerse en la implementación de programas de sensibilización orientados hacia una educación sobre la igualdad de género, reforzando las estrategias en aquellos grupos vulnerables de jóvenes que provienen de estratos socioeconómicos poco favorecidos

The aim of this research was to study Mexican university students’ perceptions on gender roles at home and at the job market.This was carried out through a survey using a Likert type scale questionnaire. It is a transversal study with a sample of 1408 students, where the factor analysis and generalized linear models were conducted. Four factors were found: 1) women and housework, 2) men and family, 3) job market, and 4) offspring care and education. It is concluded that education institutionsshould commit to implement awareness programs oriented towards education on gender equality and to strengthen their strategies on vulnerable youth groups coming from disadvantaged socio-economic groups

CIENCIAS SOCIALES Roles de género Estudiantes Estereotipos Feminidad Masculinidades Gender roles Students Stereotyping Femininity Masculinities

Influence of poverty concerns on demand for healthier processed foods: A field experiment in Mexico City

Marrit Van den Berg Jason Donovan (2023, [Artículo])

Living in poverty can present cognitive biases that exacerbate constraints to achieving healthier diets. Better diets could imply food choice upgrades within certain food categories, such as electing processed foods with an improved nutritional profile. This study evaluated the influence of monetary and health concerns on the willingness to pay (WTP) for healthier processed foods in a low-income section of Mexico City. We employed priming techniques from the scarcity literature, which are applied for the first time to healthier food purchasing behaviours in low-income settings. Our predictions are based on a dual system framework, with choices resulting from the interaction of deliberative and affective aspects. The WTP was elicited through a BDM mechanism with 423 participants. Results showed that induced poverty concerns reduced the valuations of one of the study's healthier food varieties by 0.17 standard deviations. The latter effect did not differ by income level. The WTP for a healthier bread product but one with relatively high sugar and fat content was reduced by induced poverty concerns only among certain consumers without bread purchasing restrictions (78% of the sample). Potential mechanisms were assessed through regression analysis and structural equation modelling. The relationship between poverty concerns and WTP was mediated by increased levels of stress. While we could not rule out impact on cognitive load, it was not deemed a mediator in this study. Our findings signal that improvements in economic and psychological well-being among low-income consumers may aid to increase their demand for healthier processed foods.

Healthier Diets Poverty Psychology Dual System Model CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA DIET POVERTY PSYCHOLOGY STRESS WILLINGNESS TO PAY

Diagnóstico de los artículos científicos publicados en la Unidad de Recursos Naturales del CICY

JOSE LUIS HERNANDEZ STEFANONI Fernando de Jesús Tun Dzul DANIELA HUDA TARHUNI NAVARRO MIRIAM BEATRIZ JUAN QUI VALENCIA (2022, [Artículo])

Se presenta un diagnóstico estratégico de la productividad de artículos científicos publicados entre 2010 y 2021 de la Unidad de Recursos Naturales del CICY. Los resultados muestran que se publican entre 9 y 11 artículos por año en cada línea de investigación, que corresponden a 3 artículos por investigador por año. Otra fortaleza está en la formación de recursos humanos ya que entre el 40 y 71% de los artículos de autor por correspondencia el primer autor es un estudiante. Sin embargo, se tendría que mejorar la productividad de artículos como primer autor o autor de correspondencia. Adicionalmente, el impacto de los artículos publicados es similar al de la media nacional. Finalmente, esta información permite identificar las áreas de oportunidad y las fortalezas en cada línea de investígación.

ARTICULOS CIENTIFICOS DIAGNOSTICO IMPACTO ACADEMICO INDICADORES LINEAS DE INVESTIGACION BIOLOGÍA Y QUÍMICA CIENCIAS DE LA VIDA BIOLOGÍA VEGETAL (BOTÁNICA) ECOLOGÍA VEGETAL ECOLOGÍA VEGETAL